V rámci předsednictví České Republiky v Radě EU byla uvedena výstava s názvem CZECH IN, která tvořila přehlídku mistrovství a kreativity českých sklářů i firem. Představila inovace ve sklářství, technická zdokonalení a přínos světovému sklářství v oblasti užitkového i technického skla a skleněné bižuterie.
Kurátorem výstavy byl Petr Nový z Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, které je dlouhodobým partnerem Českých center.
Pod záštitou Českého centra Madrid se „české sklo a řemeslo“ dostalo až do Španělska, a to do Muzea skla a Galerie Královských skláren nedaleko Madridu do La Granja. Výběr této destinace nebyl náhodný, neboť výroba skla má vedle České republiky silnou tradici také ve Španělsku a právě zde CZECH IN oficiálně zahájí české předsednictví na Pyrenejském poloostrově.
„České sklářské umění je ve Španělsku velmi ceněno. Navíc snaha o zachování ruční výroby skla v jednotlivých zemích Evropy je nyní vzhledem k nedávno podané žádosti o zapsání na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO velmi aktuální téma. Programová volba zahájení českého předsednictví tedy logicky vyústila k výstavě, kterou chceme přiblížit španělské veřejnosti kreativitu a pestrou škálu novinek, kterými Česko přispělo světu v oblasti skla,“ uvedla Jana Polívková, ředitelka Českého centra Madrid.
Výstavní projekt Czech In se věnuje českému sklářskému řemeslu, které je v Evropě a ve světě proslulé, neboť čeští skláři dokáží nejen cokoli vyrobit, ale i uvádět na trh novinky, které je zásadně odlišují od konkurence. Czech In představuje Českou republiku jako místo tradice, inovace a progrese ve sklářství.
„Žádná jiná země na světě nenabízí tak široké spektrum sklářských oborů jako Česká republika,“popisuje kurátor Petr Nový z Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou.
Výstava představila 24 inovací, které po ověření mají své pevné místo ve sklářském průmyslu. Historická část kolekce připomněla současnými výrobci zhotovené české inovační bestsellery dávné i nedávné minulosti. Současnost odhalila aktuální inovace z období po roce 2000. Expozice rovněž propojuje sklářství s dalšími českými fenomény – pivovarnictvím, automobilovým průmyslem či nanotechnologiemi. Veřejnost se tak na výstavě setkala s exponáty a produkty dvaceti českých společností a firem: GREYA – Pavla Weberová, Moser, PAS Jablonec, Glassbor, AG Plus, Rautis Poniklá, Ladislav Ševčík Bohemia Crystal, Kavalierglass, SEVEROSKLO, LHOTSKÝ, Preciosa Ornela, Estrela Es-Press, Preciosa Components, Ralton, Bohemia Machine, ECOGLASS, Preciosa VINOLOK, LASVIT, BROKISGLASS, Zuzana Krejčová, Jakub Petr QUARTZ, a pivovary Svijany, Bernard, Pilsner Urqell, Kozel, Radegast, Krušovice.
Architektonicky se projektu ujal designér Roman Kvita, který kombinací nerezu a skla dosáhl přímo laboratorní atmosféry. Kolekci sklářských objektů doplňuje grafický koncept od Miroko Maroko.
Vernisáž proběhla 7. července v Muzeu skla a Galerii Královských skláren La Granja za přítomnosti českého velvyslance Ivana Jančárka, generálního ředitele Českých center Ondřeje Černého a ředitelky Českého centra Madrid Jany Polívkové, a kurátora Petra Nového.
„Česká republika se prvního července ujme předsednictví v Radě Evropské unie. Je symbolické, že se sklářské tradice a umění stanou jednou z prvních aktivit, které budeme ve Španělsku prezentovat,“ uvedl Ivan Jančárek, velvyslanec České republiky ve Španělsku.
„Výstavní koncept Českých center tak navazuje na mnohaletou strategii prezentace skla ve světě a současně aktivně podporuje mezinárodní spolupráci České republiky s dalšími zeměmi, jako je Španělsko, Německo, Francie, Finsko a Maďarsko, které usilují o zápis techniky foukání skla na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO,“ uzavírá Sandra Karácsony, projektová manažerka Českých center.